Direktlänk till inlägg 31 augusti 2016

Skapligt kort Race report Ironman 2016

Av Ullis Bernhardsson - 31 augusti 2016 20:32

Vi kommer in i V 33 och det är Ironman-vecka! Jag ska bara jobba 2 dagar och på onsdag ska vi åka till Kalmar. Jag vaknar på onsdagmorgon och känner att en tand börjat krångla, och ringer tandis för den där kommer störa mig. Men de har ingen tid och tycker att jag själv ska "laga" den provisoriskt och jag kan komma och hämta en liten tub om jag behöver! Jag tackar för tipset men inser att jag kommer bli ordentligt störd av det om jag inte lyckas få det bra. Så jag ringer igen och undrar om de inte kan hjälpa mig med det, de ber mig komma direkt och jag blir så glad!
På plats kollar sköterskan läget redan i väntrummet och tänker förbereda för att laga på riktigt! Jag blir riktigt glad för det, sen kommer ett äldre par in och ser lite förvånade ut och undrar vilken tid jag har. Jag berättar att jag kom akut för jag behöver hjälp innan Kalmar, och de fattar direkt och pratar Ironman och berättar då att deras son ska köra! De lämnar företräde åt mig och skämtar lite om att de tog komp och har hela dagen på sig, de var pensionärer :)
När jag är klar med min lagning är jag så glad för hjälp och på det sättet de fixar det! Så tacksam :)

Nu är jag redo att åka mot Kalmar och Ironman! Är ni?

Vi kommer fram och installerar oss på hotellet. Rummet är nog egentligen ett enkelrum, men en extra säng är inställd, det är ljust, rent och fräscht, vilket betyder att jag är nöjd!

Det är lite fix de första dagarna med registrering, möte och förberedelser!
Niclas och Rajje tycker att jag ska byta till Rajjes hjul, som är mycket bättre än mina! Rajje har i sin tur lånat hjul från en annan kompis som är lite bättre än de han har.
Jag nojar lite om det verkligen är nödvändigt, men är förstås superglad för deras engagemang och fix.
Är lite rädd för att få punka också.
Det blir Rajjes hjul och cykeln blir så snygg med dem (jag tor jag behåller dem ;) men det vet inte Rajje)

Och på fredagkvällen övar jag på att laga punka! Och det gick ju över förväntan. Tror t.o.m att Niclas blev lite förvånad.

RACEDAY

Vi knallar iväg till starten efter frukosten, jag har fått lånat en våtdräkt av Orca, provsimmade den på torsdagen och blev kär. Fanns inga till försäljning just där och då, men jag ska alltså få låna den på loppet och tackar för det!

SIMNINGEN

Jag är orolig för att jag ska bli stressad i starten och inte få till andningen och då behöva brösta igenom simningen, jag har ju sett mig själv som en som inte kan crawla. Har dock tränat lite på det under sommaren och hoppas på att kunna blanda! Nationalsången spelas och efter det kommer "just i dag är jag stark". Nu är det dags att sakta följa med strömmen fram mot starten! På med glasögon och näsklämma och sen sätter jag fart och det känns så bra! Fixar till klämman vid 2 tillfällen, får ett par smällar i huvudet, men det stör mig inte speciellt mycket vilket gör mig förvånad! Dimman gör det lite svårt att navigera, och imman på glasögonen gör det heller inte lättare! Jag förlitar mig på övriga deltagare och hänger helt enkelt bara på! Simmar lite snett vid något tillfälle, men är snabbt på banan igen!

Händerna domnar lite och jag tänker på hjälmen som jag knäppt fast på cykel, tänk om jag inte får upp den! Minns ett triathlon i Nyköping där en kille är så frusen om händerna så han inte kan knäppa upp hjälmen efter cyklingen och springer med den.

Släpper det och tänker att det kommer ordna sig, jag ska ju ändå få av mig våtdräkten och på med cykelskor innan jag kommer till cykeln!

Jag närmar mig slutet på simningen och kan för allt i världen inte fatta att jag som inte kan simma precis crawlat 3860 meter. Känner mig nöjd över det, men har ingen aning om tiden. Tar min bike-påse och ska in i tältet och ta av mig våtdräkten!
Kliver in och möts av ett proppfullt tält, övriga år har det typ varit jag och 3 till.
Jag hittar en plats och byter om!

CYKLING

Ett snabbt toabesök när jag ändå står still känns klokt.
Hör dem ropa Niclas namn i högtalarna, men vet inte om han kom upp ur vattnet eller börjar cykla! Jag joggar varjefall bort till min cykel och tar på mig hjälmen, en sån där tempohjälm som Niclas köpt till mig och även den har jag haft lite problem med, den ser snabb ut och ska jag verkligen ha en sån! Men jösses, jag älskar den direkt och den är så sjukt skön och med visir! Jag har tidigare inte hunnit testa den på cyklen!
Men är nöjd och inser att Niclas gjort ett bra köp till mig.
Jag drar iväg och är sjukt peppad! Jag är inte van att ligga i tempostyret, så jag blandar! Det känns bra och jag äter och dricker bra!
Cyklingen på Öland är så fin, och det är bra publik även i år :)

Niclas cyklar om mig efter ett tag och ropar "fan va du simmat bra" jag undrar över hans tid och får svaret ca 1:38 och uppskattar då min tid till runt 1:35, ett leende på det :)
Jag trampar på och det känns bra, även om jag vid något tillfälle blir lite uttråkad på cyklingen, men den känslan försvinner snabbt. Och det känns bra med cyklingen.

Även i Kalmar tycker jag det funkar bra, där brukar jag tycka att det är väldigt tråkigt! Men jag tror,eller är rätt säker på, att det blir annorlunda när jag nu är med lite mer i loppet när simningen gick bättre.

Vid varvningen i Kalmar hör jag hejarop och förstår efteråt att det måste vara Gisela.
Kör ut från Kalmar för att 3 mil senare vända tillbaka.
Har fortfarande ingen klocka och dålig koll på tiden, men kommer på att jag kan kolla cykeldatorn och fattar inte riktigt när det står lite över 6 timmar någon mil från Kalmar, fast då måste jag plussa på stopptiden på Öland, funderar inte mer på det utan njuter av att cyklingen gått snabbare än normalt!

Nu är det dags att växla till löpning, jag lämnar cykeln på sin plats och även hjälmen! Tackar min Canyon för ett bra jobb! :)

LÖPNINGEN

Joggar bort till min röda Run-påse och tar den, byter skor och tar på keps och solglasögon. Greppar min resorbflaska och mina blockstabletter!

Bestämmer mig för att ta det lugnt, benen känns lite tunga.
Men det släpper och jag joggar på i en helt okej fart och tänker att det här kommer ju sluta bra om jag fortsätter så här, men den glädjen försvann vid 18-20 km. Då börjar jag må illa och får byta från jogg till att gå jäkligt snabbt. Och det funkar fint, får några kommentarer om att jag går snabbt och jag är villig att hålla med!

Det är en regel jag har, att om jag inte kan springa pga något problem så ska jag i varje fall gå snabbt, och det har funkat hittills.

Men jag vill gärna jogga, men det funkar inget vidare.
Så jag fortsätter med min snabba promenad. Och vill gärna hitta någon att snacka med, men det funkar bara korta stunder! Tyvärr, sällskap är ju trevligt.

Men publiken är helt underbar! Och Gisela hejar och tar några bilder, jag nämner vid något tillfälle att jag har dålig koll på sim och cykeltiderna, hon svarar, men jag hör inte riktigt.

Anna och Martin från Spif gör ett grymt hejarjobb på banan! Och jag blir riktigt peppad.

Jag får inte i mig energi pga illamåendet, på typ sista halvan av löpningen.
Jag närmar mig målet, men väljer att inte börja springa för tidigt, ligger på gränsen på illamåendet och förstår att det inte kommer att sluta bra om jag börjar för tidigt! Svänger in på upploppet och långt där framme är målet, jag joggar och njuter av folkets jubel, kommer in på röda mattan och sträcker armarna i luften och skuttar, kör en hive five med speakern!
-Ulrika, you are an Ironman! ropar speakern och jag hoppar över mållinjen! Jodå, jag hoppar :)
En tjej som också kommit i mål kör en hive five med mig, jag får min medalj och sen mår jag riktigt illa! Tog nog de sista krafterna jag hade kvar på röda mattan.

Får hjälp av sjukvårdare, kräks lite och går sen till massagen och vilar.
Som vanligt får man otroligt bra hjälp där och det verkar vara samma personal som förra året. Då jag säger att jag fick melon förra året och kan testa det får jag höra "jag tyckte jag kände igen dig"

Jag får min melon, dricker lite cola, och äter några chips och lovar att jag inte kommer tillbaka nästa år!
Vilar mycket och orkar sen gå hem när Niclas har varit hos mig ett bra tag! Både Niclas och jag får en varsin kram och "ses nästa år!" Men jag försäkrar att jag kommer inte köra nästa år! En gång är ingen gång, två gånger är nästan tradition blir svaret! Och då menar han på massagen.
Vi går sakta hem till vårat hotell efter hämtning av cyklar och väskor!

Trots att det bara är ca 500 meter bort känns det långt, bär upp cykeln 2 trappor och kraschar sen i säng!
Vaknar några gånger på natten och somnar om och vaknar på morgonen och tänker som vanligt Mc Donalds, men inser att en frukostbuffé väntar på hotellet!

Vi går ner och äter, och jag lovar att jag vill varken ha bröd, yoghurt eller ägg i dag!
Men köttbullar och rödbetssallad smakar just i dag väldigt bra :)

Vi packar sen det sista och åker hemåt!
Kalmar har varit fantastiskt igen!
Vilket arrangemang.


Och hur gick det då??

Tim ringer mig när jag ligger på massagen och börjat piggna till lite och undrar vad som hänt på simningen, och jag fattar inte riktigt och undrar vad jag fick för tid, svaret blir 1:29:xx
En tjuuugggoooonioooo!!!! Utbrister jag och känner mig jättepigg ett ögonblick, galet för att vara mig!
Jag fattar inte alls, jag kan ju inte simma.
Galet nöjd.
Cyklingen gick också otroligt bra och klockan stannar på 6.29:xx, jag är förvånad över den tiden också, jag har aldrig cyklat under 7.15 så ja ni ser ju att jag gjort framsteg!
Däremot var ju löpningen riktigt sopig, katastrof faktiskt! Men jag gjorde vad jag kunde! Illamåendet satte stopp så jag måste ta reda på varför det blir så.
Den slutade på hela 5.13:xx och jag har aldrig "sprungit/gått" så dåligt!
(Räknat på mina 4 ironman)

Men totalt sett är jag nöjd med ett pers på ca 35 minuter.
Totaltid med byten 13.25:xx

Stort tack till Rajje och min man Niclas som jag hängde med de här dagarna! Bra kört också!
Bra kört av Tullare som vi också hängde med på middag och lunch. Och slog mig med 2 minuter.
Ni var grymma!
Tack till Gisela som både fotade och hejade hela dagen!
Och tack alla träningskompisar som jag tränat med på vägen mot min fjärde Ironman!
Och tack till dem som ständigt tror på mig!

Som jag tidigare skrev så ingen Ironman 2017, men redan dagen efter på vägen hem började jag fundera på vad som skulle ändras till nästa år!
Kom på mig själv flera gånger med orden "nästa år när jag kör ska jag köpa nya...." Skrattade gott åt det, jag ska ju inte köra nästa år!

Men i torsdags anmälde jag mig till Ironman 2017.

Och nästa år vill jag komma i mål, ta en bild vid Ironman-väggen, duscha, gå till massagen för att få massage.
Hänga i athletic garden, gå till läktaren och ta emot dem sista kämparna!

Ses i Kalmar :)

Åkbanden är på!

Påväg till starten....

Simma, cykla, springa och hopp i mål.
Tack för cykelbilden Gisela.

Ironman-fika några dagar efter.

Mål :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ullis Bernhardsson - 18 december 2022 16:24


Det här med att blogga är nog återigen inte min melodi. Jag tänker att det blir kul, men är nog lite för privat för att blogga. Att enbart skriva om träning blir nog väldigt tråkigt för eventuella läsare. Klart att det kan vara kul att gå tillbaka ...

Av Ullis Bernhardsson - 13 december 2022 22:33

I dag har jag varit ledig, körde Niclas till karolinska. Eller rättare sagt, han körde dit och i dag skulle det vara inskrivning, samtal med läkare och sköterska samt provtagning. Jag fick hänga med in på rummet, fanns inget besöksförbud eller restr...

Av Ullis Bernhardsson - 12 december 2022 16:59


Men först tar vi helgen, i fredags var det jobb som vanligt och sedan möte med J och vi blev båda glatt överraskade av resultatet. Jag gick nog med ett leende på läpparna hela helgen. Men det gäller att hålla i och inte slappna av för mycket nu. G...

Av Ullis Bernhardsson - 8 december 2022 22:06

Fortfarande ont och fortfarande lite irriterad över det. Så nu fanns inte mycket stt vänta på, ringde en naprapat i kommunen och fick faktiskt tid i dag. Men då jag inte hade egen bil så blev det lite problem och jag kunde välja att komma på måndag...

Av Ullis Bernhardsson - 7 december 2022 20:00

Min värld har kretsat mycket på min rygg/ben, jag vill inte ha ont. Är orolig att det ska bli som sist, då hade jag problem med en höft i ett halvå. Bestämmer mig för att ta hjälp snabbt och kollar av läget för naprapat-hjälp, På jobbet får vi ...

Skapa flashcards