Alla inlägg under juli 2015

Av Ullis Bernhardsson - 30 juli 2015 06:10

Det har varit dåligt med bloggande på slutet!
Men tränat har jag gjort och ironman närmar dig med stormsteg!
Jag har kämpat på med bra träning, dock undrar jag alltid inför såna här långa lopp om jag verkligen tränat tillräckligt! Och det är nog som vanligt, klent med cykel och framförallt simning!
Jag försöker lära mig crawla, men det är verkligen så mycket teknik! Så jag lär nog brösta och satsa på mer simning i höst/vinter! Vore verkligen kul att kunna!

Cyklade ett tiomilapass i rejäl blåst föra fredagen och jag kunde inte låta bli att tänka på att det är jäkligt långt att cykla 18 mil! Förhoppningsvis ska jag vara piggare då! För nu är jag helt klart lite nertränade! Har ju tränat alla semesterns dagar! (3veckor) Men i går blev det en välbehövlig vilodag! Och nu trappas det ner försiktigt!

Och nu kanske ni tycker synd om mig som "bara" tränat på semester!
Men det är ju just det jag vill, perfekt liv! Träna, äta, sova och umgås med härliga vänner och familj däremellan!

Vi hann också med en tur till Niclas bror och fru i Sandviken!
Det var supertrevligt! Där testade vi två olika löparspår, välkända Högbo och härliga trebo! Trebo var ljuvligt!

En tur till Grönan hann vi också med :)

Men nu är det vardag igen!
Och första jobbveckan är snart över!

Och i går tycke jag att jag kände lite i halsen, och oroade mig över det!
Blev småskraj när någon på jobbet nämner ordet förkyld eller snyter sig onödigt många gånger!

Men jag sprang hem från jobbet och fortsatte med ett pass i badhuset!
Och sen avslutade vi kvällen med en promenad i Trosa!

Lite om vad som hänt sen sist!

Ta hand om varann!
Och kom ihåg att du är bra precis som du är! <3

Tjockskor var ett bra val i dag , har känt lite i höften efter helgens långpass!

Kvällspromenad i Trosa! Man glömmer lätt bort det fina på hemmaplan!

Av Ullis Bernhardsson - 12 juli 2015 23:01

ja, just nu är det en del träning i mitt liv.
Fredagen startades som dem tidigare dagarna i veckan med ett pass på gymmet.
Styrka och cardio.
Men det blev också all träning på fredagen.
När Niclas valde ett simpass på em valde jag vila och slappa i sängen :)

Lördag och jag ville gärna få till ett löppass med lite längd.
Just i dag var jag inte på topp och löpning själv och musik i öronen kändes som ett bra val.
Kommunrundan 22 km blev planen.
Funderade på vätskerygga ett tag, men hoppade över den då vädret inte var alldeles för varmt.
Tog även en långtröja på mig, vet inte vad jag tänkte på. Inte alls förmodligen. För jag vet ju mycket väl att jag sällan eller typ aldrig fryser när jag springer.
Jag trippade varjefall på och det kändes bra, men efter ett tag blev det riktigt varmt.
Fast jag höll fortfarande samma tempo, men ca 5-6 km hemifrån var det riktigt segt och jag tog slut på bränsle och det hade dessutom blivit varmare.
Det visade sig vara ett dåligt val att lämna vätskeryggam hemma, jag hade gjort vad som helst för lite vatten.

Jag stannad och pustade lite, fortsatta jogga och gick i sista backen för att sedan jogga sista km hem.
Väl hemma blev det mat, vätska och dusch.
Sen låg jag länge och slappade i hammocken, drack en kaffe med en vän och fortsatte sen vila inne.
Niclas ville cykla på kvällen, jag också fast jag var fortfarande trött.

Niclas hade dock en hel del att fixa med på cykeln, och just i dag störde det mig inte alls, jag behövde lite mer vila :)
Normalt brukar jag villja komma iväg skapligt snabbt, men som sagt i dag (lördag) vilade jag gärna lite till.

När Niclas var klar blev det mat på Krilles och sen dags för cykel, blev en kortare runda mot Tystberga kustvägen, svängde av och körde genom Lästringe och hem.
Backarna kändes ordentligt i dag. Totalt blev det typ 40-42 km.

Och så till dagens (söndag) träning. Cykel 80 km.
Kustvägen mot Nyköping, fram till Tystberga är den ganska tråkig faktiskt, kan ju vara för att jag kört där relativt ofta.
Men sen är det lite roligare väg. Fint väder var det, varjefall i början av passet.

När man kommer fram till Nyköping och fortsätter en bit på gammal E4:an kommer man sen till ett litet gulligt café Åstugan.
Vi bestämde en bit innan Nyköping att vi stannar där och tar en fika.
Ett trevligt och gulligt café, men i dag är jag faktiskt lite missnöjd med äppelpajer som värmdes alldeles för mycket.
Ja, ja nu ska jag inte gnälla, men när jag inser att jag betalat 49:- för alldeles för värma äppelbitar känns det inte riktigt bra ;)
Det var en hel del cyklister där så vi är inte själva om att cykelfika, fast dem flesta andra gjorde bättre val än mig av fika.

Vi fortsätter och kommer en bit när det börjar regna lite, vi inser att lite kommer bli mycket och tar skydd på en loppis.
Jag överväger ett tag om vi ska ringa efter skjuts, men så lågt kan vi ju bara inte sjunka.
Vi hör några på loppisen som undrar om dem ska köpa cyklarna, när dem sen får syn på oss skrattar dem lite gott och vi pratar lite cykelminnen, eller det är mest dem som pratar.

Vi väntar ett bra tag, men fortsätter sen i lättare regn som slutar och ju närmare hem vi kommer blir det bättre väder. Det har faktiskt inte regnat alls hemma.

Men när vi kliver av cyklarna börjar det regna även hemma.

Våran plan är att köra ett pass på gymmet framåt kvällen, men vi sover en stund på soffan och hoppar över gymmet i dag.
Sova, äta, träna är väl vad den här helgen bjudit på :)
Vi har ju försjutton hunnit med bio också.


Var rädd om dem som betyder något för dig <3

Helgen i bilder kommer här:

Av Ullis Bernhardsson - 9 juli 2015 21:19

I dag är det torsdag och klubbträning med utgång från Safiren!
Backar på schemat, men jag tänker hoppa över backarna och distansa istället! Niclas och jag startade ca 40 minuter innan klubbträningen och regnet vräkte ner! Det tog emot lite i början, men sen var det ingen större fara! Fortsatte sen med klubbens uppv. och sen löpskolning och därefter joggade jag hem till en varm dusch!

Var rädda om varann!

Tjockskor i dag!

Från morgonens styrkepass! Svettigt som sjutton :)

Av Ullis Bernhardsson - 9 juli 2015 13:49

Jajemen, stämmer bra de! Satsar lite extra på morgonträning nu när jag har semester.
Och då gäller styrka i kombination med cardio.
Känns bra att jobba på lite med styrketräning.

Annars blev det tisdags-intervaller i form av 5 minutare med 1 min stövla.
Jag som inte är van blir ju riktigt trött vid intervallträning, och vek ner mig efter 4 stycken i tisdags.
Men är ändå nöjd med att jag var där och kör 4 intervaller.
Det är ett steg i rätt riktning.

Och i går var jag till simhallen och körde en timmes simning, vanligt bröstsim för min del.
Inser att jag har svårt att få till crawl och satsar på att få till några bra bröstsimpass istället.


Ta hand om varann!!




Svettigt pass med maken.

Av Ullis Bernhardsson - 5 juli 2015 20:49

i dag blev det ett härligt pass på cykeln! Faktiskt hela nio mil och jag behöver dem verkligen! Har cyklat alldeles för lite!

Det gör mig en gnutta orolig, men under den kommande veckan ligger fokus på cykling!

Vi cyklade kustvägen från vagnhärad till Nyköping, riktigt härlig tur. Framme i Sjösa fortsätte vi på gamla E4:an helt okej den också!

Stannade till vid Åstugan och fikade! Gott :)
Alltså vi är så jäkla bra på det där med fika!

Nästan hemma körde vi via västerljung och Trosa.

Det kändes mestadels bra, lite trött mellan västerljung och Trosa, men ryckte upp mig och vi tryckte på bra på ådarakan!
Och lite solbränna fick jag också eller kanske kallas cykelbränna ;)

Hemma blev det sen fika (igen) med Tomas och Rosie, trevligt som vanligt!

Nu väntar lite slappande och tidigt i säng!

Ta hand om varann!

Från dagens cykelpass!

Mitt cykelsällskap, kära maken :)

Av Ullis Bernhardsson - 4 juli 2015 09:07

tiden bara rusar fram!
Den här veckans träning blev i tisdags olgor, eftersom jag inte kört så mycket intervaller nöjde jag mig efter två stycken! Olgor innebär 2 km intervaller! Och ja, jag blev trött av dem där två. Finns lite att jobba på :)

Onsdagen blev det ett härligt spinningpass med alltid lika glada Sara! Jag gillar verkligen varenda pass hon kör!

Och i torsdags blev det löpning i skogen med klubben! Vi var ett glatt gäng som körde ca 13-14 km.


Nu börjar även semestern, blir härligt!

Från torsdagens löpning!

Ovido - Quiz & Flashcards